![]() |
Tegning fra 1900 over Étoile Boucle. Bemærk vendesløjfen for metrolinie 6. Der køres mod uret gennem sløjfen. Tegninger er interaktiv vha. musen. © Webmaster 2014 |
Tegningen herover er fra år 1900 og viser tydeligt hvordan CMP, 'Compagnie du Chemin de fer Métropolitain de Paris', havde tænkt sig at bygge Etoile Boucle, den senere 'Charles de Gaulle - Étoile', dvs. stationen ved den store triumfbue, Arc de Triumph.
Her mødes i dag, som dengang, metrolinie 1, 2 og stationen er også endstation for metrolinie 6. Bemærk at dette er et eksempel på vendesløjfer på den pariske metro, her for metrolinie 6.
Det at der anvendes vendesløjfe på metrolinie 6, betyder at det er næste station, nemlig Kléber (på tegningen angivet med retning mod 'Tocadéro') som er den egentlige endestation. Kléber er dermed udgangsstation for metrolinie 6 og hvorfra togne sendes afsted efter deres køreplan. Man kan derfor opleve at toget her har et noget længere ophold, nemlig for at udligne den 'luft' der er lagt ind i køreplanen, mens toget har 'normalt' ophold på 'Charles De Geaulle - Etoile'.
Der er også et enkeltsporet servisespor mellem metrolinie 1, østgående, og metrolinie 2, sydgående. Og et enkeltsporet servisespor mellem metrolinie 6 og metrolinie 1, østgående. I dag er servisesporet mellem metrolinie 1, østgående, og metrolinie 2, sydgående, er ikke længere aktivt.