Tegning fra 1900 over Etoile Boucle
Tegning fra omkring år 1900 over Nation. Bemærk vendesløjfen for metrolinie 2.
Der køres med uret gennem sløjfen. Tegninger er interaktiv vha. musen. © Webmaster 2008.

Tegningen herover er fra omkring år 1900 og viser tydeligt hvordan CMP, 'Compagnie du Chemin de fer Métropolitain de Paris', havde tænkt sig at bygge metrostationen Nation. Vendesløjfen for metrolinie 2 følger stor set husrækken rundt om pladsen frem til metrostationen for metrolinierne 1 og 2.

Her mødes i dag, som dengang, metrolinie 1 og 2, og stationen er også, som dengang, endestation for metrolinie 2. Bemærk at dette er et eksempel på vendesløjfer på den pariske metro. Siden 1933 har der også været station for metrolinie 9 på Nation. Denne er placeret nord for stationen for metrolinie 1 og 2.

Syd for stationen for metrolinie 1 og 2 ligger stationen og vendesløjfen for metrolinie 6.

Der er også et enkeltsporet servisespor mellem metrolinie 1, østgående, og metrolinie 2. Og et enkeltsporet servisespor mellem metrolinie 2 og et vestgående servicespor til remisen. Tilsvarende er der et østgående servicespor fra remisen, 'Ateliers de Charonne', til metrolinie 2 nordgående, samt en dobbelt servicespor mellem metrolinie 2 syd- og nordgående.

Servicesporet til remisen, 'Ateliers de Charonne' ligger i en 4 sporet tunnel. 'Ateliers de Charonne' ligger i øvrigt ude i det fri. Og der er én af de få, hvis ikke den eneste, jernbaneoverskæring på metronettet.