![]() |
Tegning fra omkring år 1900 over Nation. Bemærk vendesløjfen for metrolinie 2.
Der køres med uret gennem sløjfen. Tegninger er interaktiv vha. musen. © Webmaster 2008. |
Tegningen herover er fra omkring år 1900 og viser tydeligt hvordan CMP, 'Compagnie du Chemin de fer Métropolitain de Paris', havde tænkt sig at bygge metrostationen Nation. Vendesløjfen for metrolinie 2 følger stor set husrækken rundt om pladsen frem til metrostationen for metrolinierne 1 og 2.
Her mødes i dag, som dengang, metrolinie 1 og 2, og stationen er også, som dengang, endestation for metrolinie 2. Bemærk at dette er et eksempel på vendesløjfer på den pariske metro. Siden 1933 har der også været station for metrolinie 9 på Nation. Denne er placeret nord for stationen for metrolinie 1 og 2.
Syd for stationen for metrolinie 1 og 2 ligger stationen og vendesløjfen for metrolinie 6.
Der er også et enkeltsporet servisespor mellem metrolinie 1, østgående, og metrolinie 2. Og et enkeltsporet servisespor mellem metrolinie 2 og et vestgående servicespor til remisen. Tilsvarende er der et østgående servicespor fra remisen, 'Ateliers de Charonne', til metrolinie 2 nordgående, samt en dobbelt servicespor mellem metrolinie 2 syd- og nordgående.
Servicesporet til remisen, 'Ateliers de Charonne' ligger i en 4 sporet tunnel. 'Ateliers de Charonne' ligger i øvrigt ude i det fri. Og der er én af de få, hvis ikke den eneste, jernbaneoverskæring på metronettet.