Kort historisk gennemgang af Ligne de Sceaux
Jernbanen 'Ligne de Sceaux' byggedes fra 1837 til 1846, og udgik fra stationen Denfert-Rochereau, og havde endestation i byen Sceaux. Senere blev jernbanen udviddet til Orsay, 'Saint-Rémy-lès-Chevreuse' og Limours i dalen la vallée de Chevreuse. Denfert-Rochereau ligger syd for Seinen på toppen af Montparnasse i Paris 14 e arrondissement. Den nordlige endestation blev planlagt til at ligger lige uden for datidens toldgrænsen Mur des Fermiers Généraux vis á vis toldstationen Barrière d'Enfer.
Jernbanelinjen blev oprindeligt bygget med sporvidde på 1751 mm som et demonstrationsprojekt for den innovative jernbanehjul-sammenkobling konstrueret af Arnoux, 'Système ferroviaire dit Arnoux'. Strækningen blev bygget meget snoet og med små radier for dermed at demonstrere systemet.
Der var oprindeligt 5 stationer: La barrière d'Enfer, Arcueil, Bourg La Reine, Fontenay aux Roses og Sceaux.
|
Stationen Denfert-Rochereau blev åbnet den 7. juni 1846 som den nordlige endestation og blev tidligere kaldt Gare de Sceaux. Den oprindelige jernbane, Compagnie de Paris à Orsay, blev efter et par år overtaget af Compagnie du chemin de fer de Paris à Orléans i det man havde planer om at den skulle indgå i en jernbane mellem Paris og Orléans. Disse planer blev senere skrinlagt.
Oprindelig var der en vendesløjfe for togene på stationen og stationsbygningen er derfor bygget som en havlcirkel og er den ældste endnu eksisternde stationsbygning i Paris.
Danmarks ældste stationsbygning er Roskilde, som er fra 1847.
1863 blev der på grund af den øgede trafik anlagt et andet spor på strækningen fra Paris til 'Bourg-La-Reine'.
I 1867 åbnes stationen La gare de Sceaux-Ceinture (vore dages Cité Universitaire), men uden korrespondance til jernbanelinjen 'Den lille Ringbane', La petite ceinture, som er den indre ringbane rundt om Paris. Der blev aldrig bygget perroner på La petite ceinture som ellers krydser direkte under La gare de Sceaux-Ceinture. Stationen La gare de Sceaux-Ceinture er, som sagt, i dag omdøbt til Cité Universitaire.
I 1883 blev stationen Massy Palaiseau åbnet samtidig med åbningen af den ydre ringbane, La grande ceinture, Det store Bælte. Der var sålede korrespondance mellem de to linjer.
Jernbanelinjen blev ombygget til almindelig standardsporvidde på 1435 mm i maj 1891 mellem Paris og Limours. Den oprindelige linje til Sceaux nedlægges og i maj 1893 genåbnes linjen til Sceaux med en mere hensigtsmæssig linjeføring og bliver samtidig forlænget til Robinson.
|
I 1895 forlænges jernbanelinjen mod nord til vore dages Gare de Luxenbourg. Udvidelsen er en underjordisk tunnelforbindelse på 2135 meter med en mellemliggende station, nemlig Port Royal. Stationen Denfert-Rochereau blev samtidigt udviddet med en ny underjordisk del. Jernbanelinjen levede i mange år sit eget stille liv med eget materiel, i det den ikke havde direkte forbindelse til andre jernbanelinjer.
Siden 1906 har der også været overgang til metrostationen 'Denfert-Rochereau' på metrolinje 6 og siden 1910 også forbindelse til 'Denfert-Rochereau' på metroline 4 på Paris Metro.
I 1938 bliver strækningen Luxembourg til 'Saint Rémy-les-Chevreuse' electrificeret med overledning og 1500 volt jævnspænding.
Strækningen 'Saint-Rémy-lès-Chevreuse' - Limours blev opgivet i 1939.
På den sydlige del af RER linje B er der er i dag to grene syd for Gare du Nord: linje B2 til Robinson, og linje B4 til Saint-Rémy-lès-Chevreuse.
Ombygningen
![]() Ombygningen og forlængelsen af Ligne de Sceaux. Bemærk vendesløjfen ved endestationen i Sceaux. © Webmaster 2011.
|
Af en eller anden mærkelig grund er kortet drejet 180 grader, dvs. at toppen af kortet er mod syd og dermed ligger Paris under den nederste kant af kortet. Bemærk hvordan den oprindelige jernbanelinje snor sig og at Station de Sceaux har samme beliggenhed på den nye og den gamle linje. Mens stationen Bourg La Reine ombygges kraftigt
Ombygningen af Ligne de Sceaux blev foretaget i perioden fra 1891 til 1893. Strækningen mellem Paris og Limours blev ombygget til almindelig standardsporvidde i maj 1891. Den oprindelige linje til Sceaux, som ses på kortet herover, nedlægges i 1891 og i maj 1893 genåbnes linjen til Sceaux med en mere hensigtsmæssig linjeføring og bliver samtidig forlænget til Robinson, som er mærket Gare des Quatrechemins.
Heruder er vist et kort over forlængelsen af Ligne de Sceaux fra Denfert-Rochereau til Gare du Luxembourg. Udvidelsen er en underjordisk tunnelforbindelse med en mellemliggende station, nemlig Port Royal. Stationen Port Royal har en lille sjov stationsbygning og perronen ligger i åben grav. Stationen Denfert-Rochereau blev samtidigt udviddet med en ny underjordisk del.
![]() Forlængelsen af Ligne de Sceaux fra Denfert-Rochereau til Gare du Luxembourg. Bemærk vendesløjfen på Denfert-Rochereau på kortet er mærket Station la Place Denfert. Nord er til højre. © Webmaster 2011.
|
![]() |
Konstruktionsprincip for Jean-Claude-Républicain Arnoux's styrede jernbanehjul. Systemet blev anvendt på strækningen 'Ligne de Sceaux'. Strækningen er i dag en del af RER linje B. © Wiki og Webmaster 2011. |