|
RER linje B er en dobbelt 'Y' linje, som blev åbnet den 9. december 1977, den har 47 stationer (2011), har en længde på sammenlagt 80,0 km (49,7 miles) og der er i gennemsnit ca. 1,7 km mellem stationerne. RER linje B har ca. 165.000.000 rejsende (per annum) (tal er kun for RATP strækning).
Til sammenligning har DSB's regionaltog øst for Storebælt ca. 41 millioner rejsende (Tal fra 2011).
RER linje B løber fra de nordlige endestationer, som er henholdsvis, Aéroport Charles de Gaulle (B3) og Mitry-Claye (B5), til de sydlige endestationer, som er henholdsvis, Robinson (B2) og Saint-Rémy-lès-Chevreuse (B4).
Den sydlige del af RER linje B dvs. syd for Gare du Nord drives af RATP, mens den nordlige del drives af SNCF. Togene er ejet af hver i sær RATP og SNCF. Indtil december 2009 skiftede lokomotivførerne på Gare du Nord. RATP's og SNCF's lokomotivfører opererer nu deres tog på hele linjen.
Tog som krydser over fra det ene netværk til det andet på Gare du Nord er kendt som 'Interconnexion' (sammenhæng). Der er nogle tekniske vanskeligheder ved sammenkobling af jernbanenetværket som bl.a. omfatter delt tunnel med RER linje D mellem 'Châtelet - Les Halles' og Gare du Nord, og det faktum, at mens SNCF's del i de nordlige forstæder anvender 25 kV vekselstrøm (50 Hz AC), og RATP på sin del anvender 1500 V jævnstrøm (DC), hvilket nødvendiggør brugen af 2-strøms togsæt.
Kronologi (Udvalgte højdepunkter)
|
1846: | Linjen Ligne de Sceaux indvies fra Massy syd for Paris til Barrière d'Enfer (Vores dages Place de Denfert) ved Paris bygrænse. |
1862: | Linjen Chemin de Fer du Nord linje fra Paris til Soissons via Mitry-Claye bliver åbnet. Soissons ligger ca. 115 km nordøst for Paris - Gare du Nord. |
1891 - 1893: | Jernbanelinjen Ligne de Sceaux blev på strækningen mellem Paris og Limours ombygget til almindelig standardsporvidde i maj 1891. Den oprindelige linje til Sceaux nedlægges og genåbnes i maj 1893 med en mere hensigtsmæssig linjeføring og bliver samtidig forlænget til Robinson. |
1895: | Linjen Ligne de Sceaux bliver forlænget fra Denfert-Rochereau til Luxembourg i Paris centrum. |
1937: | CMP (det selskab, der på dette tidspunkt drev Paris Metro) køber selskabet 'ligne de Sceaux', der forbandt Luxembourg, ved parken Jerdin du Luxembourg, med henholdsvis Robinson og 'Massy - Palaiseau'. |
1976: | En ny 13,5 km lang linje fra 'Aulnay-sous-Bois' på linjen Chemin de Fer du Nord, til 'Paris-Charles de Gaulle' Lufthavn (Terminal 1) åbnes for at forbinde lufthavnen direkte med Paris. |
1977: | 9. december den 'gamle' 'ligne de Sceaux' er nu forlænget til 'Châtelet - Les Halles', dvs. med ca. 2 km, og bliver RER B. |
1981: | 10. december er RER linje B nu udvidet fra 'Châtelet - Les Halles' til Gare du Nord, dvs. med de sidste 2,5 km som fuldender projektet. RATP's tog til Robinson og Massy foretager på Gare du Nord "bout à bout" (Engelsk 'end-to-end' eller på dansk "Hoved mod hoved") forbindelse med SNCF tog til 'Aulnay-sous-Bois', 'Paris-Charles de Gaulle' Lufthavnen og Mitry. RER linje B er nu 42 km. |
1988: | 17. februar bliver Stationen 'St-Michel - Notre-Dame' åbnet på strækningen mellem Luxembourg og 'Châtelet - Les Halles' for at give forbindelse med RER linje C og 'Cluny - La Sorbonne' på metro linje 10, en station som ellers havde været lukket siden begyndelsen af Anden Verdenskrig. 'Cluny - La Sorbonne' blev fuldstændig renoveret ved den lejlighed og fremstår i dag med bl.a. flotte fuglemotiver. |
1994: | 2. oktober åbner linjen Orlyval. Der forbinder stationen Antony med Orly-lufthavnen. Orlyval er en 8 km lang fuldautomatisk minimetro. |
1994: | 13. november RER linje B er nu forlænget til 'Aéroport Charles de Gaulle 2', dvs. med ca. 1 km. 'Aéroport Charles de Gaulle 2' betjenes også af TGV tog. |